Een maandelijks terugkerende kostenpost is telefonie. Of dit nu zakelijke vaste telefonie is of zakelijke mobiele telefonie, als je belt, worden er belgegevens opgeslagen. Maar waar betaal je nu precies voor? Je kan heel eenvoudig je belgegevens inzien. Hoe kan je zelf je belgegevens opvragen? We leggen het uit.

Wat zijn belgegevens?

Handig om te weten is wat nu precies belgegevens zijn voordat je begin met belgegevens opvragen. Waarschijnlijk denk je gelijk aan een nummer dat is gebeld of een bepaald tijdstip wanneer er is gebeld. Belgegevens bevat meer gegevens dan je denkt. De eenvoudigste vorm van belgegevens is het tijdstip, de afzender, de ontvanger en de duur van het gesprek.

Op de achtergrond bevatten belgegevens veel meer informatie, waaronder de kosten van de verbinding. Doordat de kosten na het afsluiten van een verbinding berekend moet worden zijn deze gegevens niet altijd direct beschikbaar. Dit kan soms oplopen tot ongeveer 15-20 minuten.

Een andere term die voornamelijk door technische medewerkers en mensen uit de telecomwereld wordt gebruikt, is de term CDR. CDR staat voor Call Detail Records.

Hoe kan ik zelf mijn belgegevens opvragen?

Afhankelijk van welk telefonieplatform je gebruik maakt hebben we een handleiding geschreven. De twee platformen die wij gebruiken zijn 3CX en Hosted VoIP. Kies hieronder het platform waar jij gebruik van maakt om erachter te komen hoe je de CDR-gegevens op kunt halen.

Hosted VoIP CDR-gegevens bekijken
3CX CDR-gegevens bekijken