Wil je graag weten hoeveel er binnen je bedrijf gebeld wordt? Gebruik dan de Hosted VoIP functie Call Detail Record (CDR)! Dit rapport bevat de afzender, de ontvanger en de duur van het gesprek. Met andere woorden: wie heeft er gebeld, met welke collega is dit gesprek geweest en hoe lang heeft het gesprek geduurd. Dit is handige informatie als je bedrijf dit soort gegevens in rekening moet brengen.

  • Wanneer vond het gesprek plaats (datum en tijd)
  • Hoe lang duurde het gesprek (in minuten)
  • Wie belde wie (bron en bestemming telefoonnummers)
  • Wat voor soort gesprek was het? (inbound, outbound, betaald)
  • Wat zijn de totale kosten van het gesprek (gebaseerd op bedrag per minuut)

Waarom is een CDR waardevol?

Met een CDR log kun je elke gebelde minuut traceren en inzichtelijk maken. Hierdoor kun je gedetailleerde facturen maken als je telefonische gesprekken in rekening moet brengen. Voor de facturatie afdeling is het een handige bron als bewijsstuk om conflicten mee op te lossen. Ook voor de ICT afdeling is het rapport handig om te achterhalen of er problemen zijn (geweest) met de telefonie.

Ten slotte kun je met het CDR tot op persoonsniveau achterhalen hoeveel iemand gebeld heeft en daarmee patronen en trends analyseren. Voor een aantal type bedrijven kan dit waardevolle informatie zijn. Bijvoorbeeld om de kosten per telefoongesprek te berekenen.

Heeft je bedrijf meerdere locaties met elk een eigen nummer? Dan kun je precies per locatie uitrekenen hoeveel tijd en/of geld elke locatie spendeert aan bellen.

Hoe maak ik een CDR rapport?

Als je gebruik maakt van Hosted VoIP van Fieber, dan vind je hier een gedetailleerde gebruiksaanwijzing. Iedereen met een admin account kan de belgeschiedenis bekijken.

Zijn CDR’s wettelijk toegestaan?

Het is wettelijk toegestaan om een Call Detailed Record rapport te maken. Ze bevatten geen privacy gevoelige informatie. Met de informatie uit een CDR wordt het makkelijker om jouw bedrijf te managen, niet om telefoontjes te traceren.

De CDR functie is een gratis functie bij Hosted VoIP. Je kunt deze nog uitbreiden met de functie gespreksopname. Dit is een handige functie als je bijvoorbeeld regelmatig afspraken of mondelinge overeenkomsten maakt per telefoon. Ook dit is uiteraard toegestaan. Zolang je medewerkers er maar van weten en de klant hierover kunnen informeren.

Meer informatie over deze zakelijke telefonie functie? We beantwoorden al je vragen graag via 088 – 25 50 100.